“Crossen of je leven ervan afhangt!” Geen nieuw fitnessconcept of een quote uit een interview met een wielrenner na de slotklim in de Tour, maar dagdagelijkse realiteit voor Velo gebruikers uit Wilrijk die met de Velo naar Antwerpen Noord of de stadscampus willen. Met de uitbereiding van de Velo’s naar de districten is helaas de duur dat je mag fietsen niet verlengd.  Het is voor de zuidelijke districten haast onmogelijk om op de Velo te rekenen zonder bijkomende kosten.  

Zelf heb ik geen Velo abonnement. Vaak doe ik verplaatsingen in onze stad met de fiets die langer duren dan 30 minuten. Met de fiets naar Park Spoor Noord of het Mas, een rustig ritje langs de kaaien, … Maar graag stel ik Herman Quintelier voor: “Dit is Herman, 20 jaar en student rechten aan de UA. Beweging is erg belangrijk voor Herman. Daarom neemt hij elke dag vanuit het district Hoboken de Velo naar de Stadscampus.”


Zoals iedereen in Antwerpen wel weet, kunnen Velo-gebruikers slechts het eerste halfuur gratis gebruiken maken van de Velo-diensten. Herman weet dit en zweet zich elke dag te pletter om onder het halfuur te zitten. Ondertussen lukt dit soms, maar evengoed zitten de verkeerslichten of druk verkeerswerken tegen en moet hij een halve euro extra betalen. Een halve euro is niet veel…maar als we dit uitrekenen op jaarbasis komen we vlot aan 125 euro.

Niet enkel de inwoners van Hoboken, maar ook die van districten als Wilrijk, Deurne en Merksem zijn regelmatig het slachtoffer van deze 30-minutenregel. Het district Ekeren en al zeker Berendrecht-Zandvliet-Lillo moet  hierdoor letterlijk het Velo peloton lossen.

Daarom dringt JONGCD&V Antwerpen aan op een verlenging van de duur dat een abonnee de fietsjes binnen de abonnementsformule mag gebruiken van 30 minuten tot 60 minuten. Op die manier blijft deze vervoersmodus een valabel alternatief voor de wagen of het geplaagde openbaar vervoer in Antwerpen, ook voor de districtsbewoners van buiten de ring. Op woensdag 18 juli zal daarom JONGCD&V vanuit het verste Velo station in Hoboken 30 minuten een tour etappe rijden alsof haar leven ervan af hangt. We vragen ons af of de lichten mee zitten en we de stadscampus halen zonder bijkomende kosten.

In december lanceerde ik met JONGCD&V Antwerpen al de fietsdeal  (www.fietsdeal.be), uit de vele gesprekken in de fietsdialoog kwam dit element als één van de pijnpunten naar boven, naast de gebrekkige infrastructuur, enkele zwarte punten en de vraag naar plaats voor de fiets in de stad.  De komende weken en maanden zal JONGCD&V verder ijveren voor een nieuwe mobiliteit in Antwerpen, een mobiliteit die Antwerpen op de weg vooruit plaatst.

Gazet van Antwerpen pikte onze actie op en stond aan de start van onze tijdrit van de kioskplaats (Hoboken) naar de Ossenmarkt (Antwerpen). Door wegenwerken en enkele lange rode lichten kwamen we aan na iets meer dan 31 minuten. Geen toptijd, wel extra kosten. Tegen de avond kwam het resultaat: Vélo zegt resoluut ‘Njet’ op deze uitbereiding in termijn. Hun cijfers tonen een beperkt aantal ritten boven de 30 minuten. Een kip-ei argument volgens ons. En blijkbaar klagen ook niet genoeg klanten over de tijdslimiet bij Vélo. Steun dus onze actie, deel dit bericht en maak de Vélo service in Wilrijk beter!

Gazet Van Antwerpen (19 juli 2018):

Voorstel om toegestane duur Veloritje op te trekken naar 45 minuten stuit op ‘njet’ van Velo

React!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.