kaartje

Mijn woon-werkverkeer doe ik met de fiets, maar de auto kwam toch vaak boven voor initiatieven en bezoeken. De koffer van de auto werd ontelbare keren volgestouwd met allerlei spelmateriaal of een voorraad trappist voor het goede doel. Zo maakte in mijn eerste werkjaar bij IJD maakte ik 148 verplaatsingen (of 74 heen en terugritten), goed voor een totaal van 5139 autokilometers en drie retourtjes met de trein. Daarbovenop trokken we ook nog eens met iets meer dan 300 jongeren via bus of vliegtuig richting Krakau.

Na één jaar wou ik de analyse maken wat nu de impact was van al deze verplaatsingen. Niet de impact op jongerenpastoraal, maar juist op het milieu. Mijn vrouw schreef over onze twee nieuwe boompjes in onze tuin (natuurlijksofie.be) en ik begon te denken of die twee bomen nu genoeg zouden zijn om mijn toegenomen autogebruik te compenseren?

Al die groepsbezoeken, het overleg tussen de bisdommen, het lokaal werken met jongeren met geloofsvragen brengt naast een hele hoop voldoening helaas ook een CO2-uitstoot  met zich mee. De uitstoot door de verbranding van benzine (uitgerekend via www.ecoscore.be) en daarbovenop nog de uitstoot door de ontginning, raffinage en het transport van de brandstof (een toeslag van 40%), zijn samen goed voor een totaal van 1022,3 kg CO2. Mijn drie heen en terugritten met de trein worden door Ecopassenger geschat op 6,6 kg CO2.

Hoe kan ik nu die uitstoot verminderen, en lukt dit niet hoe krijg ik elk jaar nu 1028,93 kg CO2 uit de lucht? Laten we al het lokale vallen en gaan we enkel online, als een internetpastor?

Als ik eens door het lijstje ga zou 22% van de verplaatsingen vervangen kunnen worden door een treinverplaatsing, wat een CO2 reductie met zich mee brengt van zo’n 241 kg, maar tegelijk ook 18u40min meer reistijd met zich mee brengt (los van het materiaal dat je moet meezeulen). Een overleg tussen de bisdommen via skype in plaats van in een vergadering? Niet ideaal, maar als we de helft van ons overleg (goed voor 20% van mijn verplaatsingen) zo doen dan geeft dit een CO2 reductie van 10%. Het meeste potentieel zit denk ik in de 2de aanpassing, maar ze wegen allebei op de werking (minder uren beschikbaar voor rechtstreeks werk of een verlies aan contact). Op zoek naar compensatiemaatregelen dan maar?

Hoeveel bomen moet ik nu planten om lekker met de auto te kunnen blijven rijden?

Volgens treelogical.be haalt 1 hectare bos jaarlijks 7,3 ton CO2 uit de lucht gedurende de eerste 10 jaar. Mochten we vandaag met IJD Antwerpen dus 1 ha bos aanplanten, dan zijn we voor de komende 10 jaar met 7 collega’s CO2 neutraal ons aan het verplaatsen. Is dat haalbaar? Snel even zoeken hoeveel bomen we dan in de grond moeten steken:

  • 1 ha bos bevat tussen de 1600 en 2000 bomen (bron: agentschap natuur en bos)
  • per boom heb je dus een besparing tussen de 3,7 en 4,6 kg CO2/jaar
  • in het meest optimale geval zou ik dus een slordige 224 gaten moeten graven om alleen mijn uitstoot, nog niet die van mijn collega’s, te compenseren.

Is dan bij deze de volgende teambuildingsactiviteit (en die van de komende 10 jaar ingepland?). Pakt ieder ook zijn eigen schup mee? Ja, dat is even slikken. Bos+ heeft een project voor bedrijven om hun CO2 uitstoot te compenseren met bossen in Vlaanderen en de Amazone. Zij planten de bomen voor omgerekend net geen € 70 per persoon per jaar in het geval van onze dienst.

En nu? Hoe kunnen we heel lokaal blijven aan jeugdwerk doen zonder daarmee het milieu te belasten in tijden waar de toelagen voor jeugdwerk beperkt zijn?

One thought on “Hoeveel bomen moet je planten om 1 jaar jeugdwerk te compenseren?”

React!