De vraag is dan, op welke manier kunnen we die kleine verbeteringen realiseren en testen? Een eerste mogelijkheid is een ontwerp maken en dan gewoon proberen. Maar omdat er slechts één wereld-kampioenschap per jaar wordt gereden is dat vaak geen optie, en in sommige gevallen kunnen renners zo zelfs in gevaar gebracht worden. Vandaag kwam bijvoorbeeld het nieuwe truitje van Team Sky: de Rapha mesh suit in het nieuws. De UV-werende eigenschappen bleken toch niet zo performant als gedacht, gevolg: Froome met een verbrande rug.

En dus grijpen materiaalontwikkelaars en ploegen snel naar windtunneltesten en simulaties, Twee methoden die elkaar versterken (je hebt immers metingen nodig om je simulaties te onderbouwen). In de onderstaande presentatie kan je bijvoorbeeld ontdekken hoe de helmen van Team Europcar werden ontwikkeld.

Wil je zelf ook zo’n simulaties kunnen maken, of gewoon ontdekken hoe het in elkaar zit? Eind april 2014 start mijn co-promotor van mijn doctoraat met een Massive Open Online Course (MOOC) over Sports and Building Aerodynamics, waarbij grote aandacht gaat naar de aerodynamica bij wielrennen (in het Engels, geen specifieke voorkennis vereist). Een echte aanrader voor iedereen die het wielrennen een beetje volgt. Kan je niet wachten tot dan, dan kan je onderaan enkele interessante papers terugvinden, onder andere eentje die verklaart waarom niet enkel de wieltjeszuiger voordeel haalt, maar ook de renner die voorop rijdt.

  • Blocken B, Defraeye T, Koninckx E, Carmeliet J, Hespel P. 2013. CFD simulations of the aerodynamic drag of two drafting cyclists. Computers & Fluids 71: 435-445. full article
  • More articles

One thought on “Ingenieurs en topsport”

React!