Hieronder kan je een overzicht bezien van het werkelijk verbruik van onze wagen. Tijdens de zomer van 2013 zijn we helaas drie rekeningetjes verloren, waardoor die punten een interpolatie zijn tussen de rekeningen die we wel terugvonden. Wat direct opvalt is dat het verbruik boven het opgegeven verbruik ligt en richting het opgegeven stadsverbruik gaat.

Dat hierdoor onze mobiliteitsfactuur stijgt en dat we daardoor ook helaas meer CO2 per kilometer de lucht in pompen is blijkbaar moeilijk in te schatten. De verbruikscijfers die de fabrikanten aanbieden zijn gebaseerd immers op een verouderde test:

De officiële Europese verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik kunnen soms behoorlijk verschillen. Oorzaak is dat rijomstandigheden van een voertuig in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de Europese verbruikstest. Deze test is inmiddels al zo’n 30 jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld. In de 20 minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld verder verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en zit er maar één persoon zonder bagage in de auto.[…] Verwacht wordt dat de nieuwe verbruikstest tussen 2013 en 2016 beschikbaar komt.
bron: http://www.hyundai.nl/verbruikscijfers

Bepaalt het verbruik de kostprijs?

Jaarlijks rijden we zo’n 13500 km met onze kleine Hyundai, niet echt veel, maar helaas wel onmisbaar. Familie, die niet langs een station woont, bezoeken of ‘s avonds nog terug thuis geraken na een vergadering in Antwerpen blijkt vandaag onmogelijk met het openbaar vervoer. En woon je niet in de buurt van een Cambio standplaats, dan is een groot voorwerp verplaatsen minstens een halve dag werk. De auto geeft comfort en flexibiliteit, maar in verhouding met een heleboel andere transportmogelijkheden is dat comfort niet goedkoop.

In de grafiek hieronder heb ik een schatting gemaakt van de kilometerprijs per vervoersmodus (auto, fiets, trein en bus). Hierbij houd ik rekening met oa. de aankoop van de wagen, jaarlijkse belastingen, onderhoudskosten van zowel wagen als fiets en autoverzekering. De prijs per kilometer voor de trein is een schatting op basis van een enkel ticket Leuven – Antwerpen (geen reducties), de prijs voor een busritje is een schatting op basis van mijn favoriet traject van Bus 2 van mij thuis naar de campus met een 10 rittenkaart.

kilometerprijs

Een eenvoudige, snelle analyse maar ze maakt al direct duidelijk waar het schoentje knelt. De onomkeerbaarheid van de auto vandaag is niet te vinden in de kostprijs. Ondanks de lagere kost van elke andere vervoersmogelijkheid bij een laag tot middelhoog verbruik, blijft de auto toch de voornaamste keuze voor je te verplaatsen, zeker voor middellange verplaatsingen. Inzetten op een lager tarief of gratis openbaar vervoer zal geen zoden aan de dijk brengen. Het is vandaag al de goedkoopste manier van je verplaatsen, al zien we dat niet altijd.

We verplaatsen ons van deur tot deur. De enigste oplossing om auto’s van de baan te halen is daarom inzetten op alternatieven die aan de deur van de mensen thuis vertrekken: een betere fietsinfrastructuur, voldoende stallingen, een betrouwbaar openbaar vervoer met korte overstaptijden en waarmee je eenvoudig je fiets kan meenemen. Kortom, zet in op een comfortabel en flexibel alternatief!

6 thoughts on “De onomkeerbaarheid van de auto”

  1. Je vergeet erbij te vermelden hoe inefficiënt en onbetrouwbaar het openbaar is. Geregeld zie ik (bijna) lege bussen rondrijden terwijl je in de spits staat te wachten op overvolle bussen die misschien gewoon doorrijden, hetzelfde zie je bij tram en trein. Het verbruik en de uitstoot van die lege voertuigen ligt dan waarschijnlijk 10x dan wanneer ik mijn auto neem.
    ze zouden ons beter betalen om het openbaar vervoer te gebruiken, in tussentijd blijf ik met de auto gaan.

  2. Een onderzoeker die mt concrete info uit zijn eigen leven aan de slag gaat! Mooi

    Verder zou het fiscaal gelijkwaardig behandelen van alle vervoersmodi, me vanuit rechtvaardigheidsstandpunt alvast een stap vooruit lijken.

    Om je conclusies te onderbouw zou je echter niet alleen de kostenanalyse vr de consument moeten maken, maar ook die voor de overheid..

  3. Inderdaad een interessante piste, wat kost nu juist een km verplaatsing. Al zijn daar wel een heleboel andere parameters nog voor nodig. Zou eens moeten uitzoeken of er niet al zo’n studie is geweest door bv. TML of VITO.

React!