Mensen raken geïnspireerd door leuke ideeën. Dat heb ik de voorbije twee dagen mogen ontdekken. Nadat het avonturenproject snel een leuke ploeg verzamelde, kreeg ik ook gisteren heel wat leuke reacties en interessante voorbeelden doorgestuurd. Ongevraagd en onverwacht belde de lokale krant me op voor een gesprekje en de bal kwam aan het rollen. Een eerste les die ik alvast heb geleerd uit de eerste reacties: een betere naam voor de app is nodig!

Een tof gesprek en een nachtje slapen later stond er een artikel in de lokale pagina’s van het Nieuwsblad. Een artikel dat blijkbaar heel wat mensen wist te treffen, allen met goede ideeën. Dat het idee van een fietsrouteApp niet wereldschokkende is, dat wist ik al langer, maar blijkbaar zijn er toch al aardig wat concrete pogingen ondernomen in de richting waarin ik uit wilde. Het zal dus vooral in de komende dagen een kwestie worden van uitzoeken wat deze pogingen opleverden en waar er verbeteringen aangebracht kunnen worden. Vorige week was het nog maar een concept, maar de vele reacties doen toch wat kriebelen om ermee door te gaan.

artikel in het nieuwsblad over de fietspendelappDe online (makkelijk leesbare) versie van het artikel: Leuvenaar ontwerpt app voor fietsende pendelaars

Zo hebben bijvoorbeeld de Mensen van iBBT iets gelijkaardigs geprobeerd in 2012. Ze organiseerden een wedstrijd “Bike to the Moon” waarbij ze met alle fietspendelaars samen voldoende kilometers bij elkaar wilden fietsen om tot aan de maan te geraken. In samenwerking met een kleine Gentse KMO ontwikkelden ze een app die fiets-data logt en op een centrale server verzamelt. Met volgende interessante kaart die de fietsstromen in Gent toont als één van de nevenresultaten:
bikeToTheMoon

In Breda gingen ze nog een stapje verder. Waar men in Leuven nog wat wantrouwig staat tegenover Apps zette het gemeentebestuur daar in op een app die spelelementen gebruikt om positieve mobiliteit te belonen. Met PositiveDrive kan je smiles verdienen die je daarna kan inzetten om prijzen te winnen. Achter het spel zit ook een luik dataverzameling waarbij wordt samengewerkt met NHTV (Hogeschool Toerisme en Verkeer). Zij hebben een analysetool gemaakt om de gevolgde routes en punten waar fietsers veel of lang moeten wachten in kaart te brengen.

Do not fear mistakes. You will know failure. Continue to reach out. –Benjamin Franklin

En in Vlaanderen? Ik vond een oud artikel (20/09/2012) terug waarin De fietsersbond met trots de RateYourRide app voorstelt. Helaas is de app niet meer terug te vinden, enkel een Q&A blijft nog over (hierzo). Maar misschien kan deze app wel een aanknopingspunt zijn voor de volgende fase van de fietspendelApp. Wat is er met RateYourRide en de bijhorende data gebeurd? Waar liep het mis, wat zijn nuttige lessen die we kunnen trekken uit deze poging?

Kortom, massa’s voorbeelden die aantonen dat het technisch mogelijk is om deze beleidstool te ontwikkelen. En waarschijnlijk hebben we nog niet alle voorbeelden ontdekt. Heb jij er dus nog, aarzel niet om ze hieronder achter te laten.

3 thoughts on “FietsrouteApp wordt FietspendelApp .. en gaat verder”

  1. Ondertussen is de provincie Vlaams-Brabant, samen met Mobiel21 een zeer gelijkaardig project aan het uitwerken. Na een interessant gesprek met hen heb ik er het volste vertrouwen in. Zelf heb ik het ondertussen best druk gekregen (vandaar ook de redelijke stilte op deze blog) en ben ik dus niet aan het ontwikkelen geslagen.

React!