Het is al bewezen dat het kan: met de recreatieve routes zoals het knooppuntennetwerk hebben we in Vlaanderen een goed uitgebouwd en veel befietst netwerk. Maar recreatieve routes maken grote omwegen en zijn niet geschikt voor woon-werk verkeer, waar we zo snel mogelijk van punt A naar punt B willen, liefst ook op een comfortabele en veilige manier. Aangezien fietsers zelf het beste weten waar ze kunnen en willen fietsen is het dus gewoon een kwestie van het verzamelen en gebruiken van hun ervaring om zo tot degelijke fietsroutes te komen. Een eenvoudig idee, dat ook nog zelfs heel wat kan opleveren op vlak van duurzaamheid.

Uit het wetenschappelijk eindrapport van Leuven Klimaatneutraal blijkt bijvoorbeeld dat inzetten op fietsmobiliteit de meest haalbare optie is om een verlaging van de CO2 uitstoot te bekomen. Een optie die ook nog eens economisch zeer interessant blijkt (zie de figuur 1). Het wetenschappelijk eindrapport stelt onder andere voor om te investeren in een fietsnetwerk van 276km en een voorrangsregeling voor intensieve fietsstromen uit te denken, samengevat: een doordacht fietsnetwerk. Ook hier weer één boodschap: zoek zo snel mogelijk die intensieve fietsstromen en werk een manier uit om dit te blijven monitoren.

overzicht maatregelen mobiliteit met resulterende CO2‐reducties, financiële opbrengsten of kosten over de levenscyclus, en X‐factor als aanduiding van de aantrekkelijkheid van de maatregel.
Figuur 1: overzicht maatregelen mobiliteit met resulterende CO2‐reducties, financiële opbrengsten of kosten over de levenscyclus, en X‐factor als aanduiding van de aantrekkelijkheid van de maatregel. (uit De transitie naar Leuven Klimaatneutraal: wetenschappelijk eindrapport, februari 2013)

De uitdaging dus: het fietsnetwerk bepalen en opvolgen. Geen gemakkelijke uitdaging want iedere fietser heeft een ander vertrek en eindpunt en een ander vertrektijdstip. Het opmeten van fietsroutes is bijgevolg een zeer omvangrijke taak. Tenzij je inzet op het gebruik van crowdsourcing. Vraag aan de vele pendelaars die vandaag al fietsen om hun route te loggen, verzamel massaal ruwe data om nadien deze te verwerken tot nuttige voorstellingen van het netwerk.
Een andere aanpak dan het onderzoek van de fietsersbond dat binnenkort opstart. Zij ontwikkelden een methode om de reeds gekende routes op een integrale en objectieve manier in kaart te brengen. Zowel gemengd verkeer als aparte fietsinfrastructuur wordt daarin bekeken als deel van één geheel. Begin november 2013 komt de Fietsersbond met haar resultaten naar buiten. Beide onderzoeken kunnen aanvullend zijn.

Om af te sluiten daarom een concrete vraag: Kan jij een sterk stukje code schrijven? Doe dan mee aan dit ongelooflijk fietsproject: we maken een App waarmee elke woon-werk fietser kan met deze App de route naar het werk loggen of online de route ingeven. Als we al deze lijntjes over elkaar leggen zien we zo de routes ontstaan en kunnen we deze een stuk veiliger maken. Door de metingen te blijven opvolgen zien we ook mooi de progressie, waar (lokale) politiekers dan mooi op kunnen inspelen.

Dit idee plaatste ik vorige week op eenideeperdag.be. Ontdek op de site meer losse ideeën.

One thought on “De fietsrouteApp: verzamel fietservaringen”

React!