Crowdfunding bestaat in alle vormen en maten. Sommige systemen zoeken naar donaties, andere bieden weer kleine andelen aan en gieten dus een online sausje over de cooperatieve. Eén gemeenschappelijk element, bij deze vorm van microfinanciering wordt voornamelijk het eigen netwerk aangesproken in de zoektocht naar middelen. Op het eerste zicht speelt CroFun daar dan ook op in, door zowel projectaanvragers in de voorbereiding hierop te wijzen, als door een gecombineerde aanpak voor te stellen zodat je ook kan proberen om niet enkel ‘Friends, Family and Fools’ mee te trekken in je verhaal.

crofun2

CroFun is het eerste crowdfundingplatform waar het mogelijk is om een ideale mix te maken, door de verschillende vormen van crowdfunding met elkaar te combineren.

Is crowdfunding de oplossing voor elk ondernemersidee? Het kan voor een rechtstreekse band zorgen tussen mensen met ideeën en mensen met geld. Maar het blijft een middel, niet het uiteindelijke doel. Voorbeelden van falende crowdsourcing initiatieven zijn er genoeg. Zo was er Sprowd, die als eerste project zichzelf probeerde te financieren en helaas twee maanden geleden moest toegeven dat de markt er toch niet helemaal klaar voor was (lees hier hun bericht). Maar evengoed zijn er twijfels over Sonic Angel, een platenlabel dat via crowdfunding werkt.
Niet alleen je project moet dus succesvol zijn, het crowdfunding platform moet dat evengoed zijn.

Wat heeft Crofun dan nodig om uit te groeien tot een stabiele speler? Twee A’s: ambitie en ambassadeurs. De ambitie om hét crowdfundignetwerk te worden. Een versnippert landschap komt projecten niet ten goede. CroFun (of een alternatief) moet de referentie worden voor projecten die microfinanciering zoeken, waardoor investeerders en ondersteuners één punt hebben waar ze inspirerende projecten kunnen vinden. Daarnaast, en waarschijnlijk nog belangrijker, heeft het crowdfunding platform ambassadeurs nodig. Projecten die in hun zog CroFun constant onder de aandacht brengen. Kickstarter kwam pas van de grond nadat twee projecten, Diaspora en TikTok iPod nano watches, dagenlang de media hadden beheerst, en daardoor een stroom van mensen -niet enkel de early adaptors- mee naar het netwerk brachten.
Het is daarna aan CroFun om deze nieuwe bezoekers met een intuïtief systeem bij te houden.

Met het intuitief systeem zie ik het nog goed komen. Her en der nog wat polijsten, maar een eerste tryout, waarbij ik de kortfilm Angst steunde, leverde weinig problemen. De grote uitdaging voor Crofun zal dus het zoeken van projecten zijn die CroFun tot bij het brede publiek kunnen brengen. Met een kortfilm, een whiskeyvat en een stadsimker alleen zal het niet lukken om uit de nichemarkt te breken.

screenshot1    screenshot2
Screenshots van de projectpagina en beloningspagina. Zeker de lijst met beloningen mag nog iets visueler opgemaakt worden om zo de geïnteresseerden zeker binnen te halen

Meer lezen?

One thought on “CroFun, een blijver?”

React!