Transparante communicatie rond openbare werken.
Al enkele maanden hangen er in mijn buurt aan de ramen schetsen van nutsleidingen, en de vraag die elke buurtbewoner bezig houdt is wanneer de werken zullen starten. En of hun eigen tegels nu mogen blijven of niet. Terechte vragen die mits een duidelijke communicatie direct op te lossen zijn. Met de huidige technologie is het mogelijk om voor heel Leuven een duidelijke communicatie te voeren, een lijstje op de website zal niet volstaan. Zo heeft de stad ook de mogelijkheid om in haar communicatie in te spelen op onvoorziene omstandigheden en budgetwijzigingen. Daarmee gepaard is er ook nood aan open data voor openbare werken. Wat is het totaal jaarlijks budget? Wat is de lange termijnplanning? Op die manier kunnen buurten ook mee bouwen aan hun eigen buurt. Voorbeelden rond transparante budgetdata en de positieve effecten zijn al terug te vinden in bv. Amsterdam (link).

 

Wat leeft er in je buurt?
Ook voor bottom-up initiatieven moet dit werken. Lokale politiek is een verhaal van de buurt, waar het belangrijk is dat je politici kan aanspreken en dat lokale problemen opgelost geraken. Her en der wordt er al geĆ«xperimenteerd met verschillende technieken om dit eenvoudiger te maken. Een mooi voorbeeldje is een App voor de smartphone: ‘Street Bump’, waarmee je telefoon putten in de weg detecteert en automatisch meldt aan de bevoegde stadsdienst. Het stadsbestuur moet meer durven luisteren naar de verschillende antennes in de wijken. Elke bewoner is immers expert op het vlak van wonen in Leuven. En kleine problemen moeten tijdig gehoord worden om verzuring tegen te gaan. Gebruik makend van de expertise van elke bewoner, met een duur woord ‘crowdsourcing’, kunnen we Leuven nog beter maken.

 

Concreet:

  • Leuven ontwikkelt een duidelijke, continue communicatiestrategie rond openbare werken.
  • Leuven maakt haar data rond openbare werken publiek toegankelijk.
  • Leuven daagt haar bewoners uit om mee te stappen in projecten zoals ‘Apps voor Leuven’, buurthuizen, … en zet dus in op ‘crowdsourcing’.

4 thoughts on “Bij wegenwerken moet je aan de buurt en aan communicatie werken”

React!