Twee randparkings zonder vlotte aansluiting
Wanneer je enkele websites van evenementen of cultuurcentra controleert kom je te weten dat Leuven officieel twee randparkings telt: het Engels plein in het noorden en de Bodart parking in het zuiden. Met wat goede wil kan je misschien nog enkele andere plaatsen vinden waar je de auto aan de rand van de stad kan achterlaten, maar eerlijk gezegd, het is beperkt. Willen we Leuven autovrij maken, dan moeten we inzetten op het totaalplaatje. Toegankelijke randparkings (ook in het oosten), met een vlotte groene aansluiting naar het stadscentrum én een kwalitatieve fietsenstalling. En het zijn die laatste twee parameters die nu ontbreken bij de huidige randparkings. Randparkings die enkel kunnen slagen wanneer we de transfertijd tussen de verschillende vervoerswijzen beperken.

Een ontwerp voor de stadspoort Bodart van twee studenten uit 2007 bron

 

Niet enkel het centrum maar ook Kessel-lo uit de knoop halen!
Leuven groeit elke dag. Er komen steeds meer bewoners en studenten bij. Om Leuven niet helemaal in de knoop te doen draaien moeten we daarom inzetten op een duurzaam mobiliteitsplan, met in de eerste plaats wandelaars en fietsers. Maar hoe geraken deze wandelaars en fietsers in het stadscentrum of één van de woonkernen? Want ook Kessel-lo slibt vast aan haar twee poorten.
Daarom moeten er meerdere stadspoorten komen, niet enkel aan de ring. Stadspoorten, waar ruimte is voor het veilig stallen van fietsen (mogelijks met ook een herstelpunt), waar frequent shuttlebussen passeren zodat ook ouderen en jonge ouders vlot hun doel kunnen bereiken en waar groene routes naar zowel de woonkernen als het centrum leiden.

There are nine million bycicles in Bejing…
En ook een heleboel in Leuven. Het ontbreekt echter ook aan plaats voor het veilig stallen van deze fietsen zonder daar anderen mee te hinderen. Op onderstaand kaartje staan bijvoorbeeld alle plaatsen aangeduid waar studenten graag hun fiets willen kunnen parkeren en het momenteel nog niet kan. En dit is maar het topje van de ijsberg.
Massa’s fietsenstallingen aan de rand kunnen dit probleem niet oplossen. Gebruikers kiezen voor de meest efficiënte route, zeker voor een korte boodschap. We zullen daarom moeten inzetten op vele kleine fietsenstallingen verspreid over het centrum, gecombineerd met een degelijk opruimbeleid.

Kaart met dank aan @MathiasCreemers

En ik?
De vraag is nu, hoe zou ik me vervoeren in Leuven? Wat zijn redenen om ergens de auto of bus te laten staan en eerder op een fiets te springen. En hoeft dat mijn fiets te zijn, of is een leenfiets ook goed? Wanneer laat ik de fiets staan en ga ik er te voet op uit? Bouw ik af naar zachtere vervoersmiddelen als ik dichter bij het centrum kom? Laat het gerust weten via het comentaarvak aan de rechterzijde!

 

Concreet:

  • Leuven heropwaardeert de huidige randparkings zodat deze poorten tot de stad worden.
  • Leuven zoekt naar mogelijke locaties voor bijkomende kwaliteitsvolle randparkings, niet enkel gericht op het centrum, maar ook op de deelgemeenten die dreigen in de knoop te geraken.
  • Leuven maakt verder werk van de ‘groene vingers’ die wandelaars en fietsers veilig tot in het stadscentrum moeten krijgen.
  • Leuven bouwt bijkomende kleine fietsstelplaatsen in het centrum en waakt op een degelijk gebruik hiervan met opruimacties.

Lees ook:

2 thoughts on “Dankzij stadspoorten met vlotte transfermogelijkheden naar Leuven autovrij!”

  1. Brusselsepoort zou ook wel zo’n punt kunnen gebruiken. Eventueel in combinatie met tervuursepoort en/of site Gasthuisberg

React!