We staan vandaag continu in verbinding met anderen en de wereld. Sinds facebook en twitter reageren we ook constant op alles wat geluid maakt, beweegt of online verschijnt. Waarom zitten we dan nog altijd in een aula, soms zelfs op de trappen, en luisteren we maar enkel naar dezelfde theorie?

In dat opzicht sloeg de aanpassing bij Pol&Soc dan ook de bal volledig mis. Innovatief leren, en de daarbij horende interactie, was beperkt tot de mogelijkheid om even op pauze te drukken, terug te spoelen en het stukje les opnieuw te bekijken. Digitale tv. Al is het alternatief, een overvolle aula en de schrik om een domme vraag te stellen uiteraard ook niet veel soeps. Er is nog een hele weg af te leggen en tot we zover zijn zullen we het helaas moeten doen met het hoorcollege en pilootprojecten.

Interactie moet aangeleerd worden. Zowel bij docenten als bij studenten. De schrik bij docenten wanneer het woord Twitter valt is niet te onderschatten, maar wordt het speeltje ingeschakeld in de les dan is de input vaak beperkt. Een spontane vraag van de prof mondt uit in een pijnlijke stilte. Met de grote instroom is dit uiteraard moeilijk, maar niet onmogelijk. Daag studenten uit, hoorde ik in de openingsrede van een studentenraad, maar studenten, durf ook uitgedaagd te worden en daag de docent ook een keertje uit. Aan dit betoog wil ik dan ook onderstaande oproep verbinden.

Maak zondag een uitdagende vraag, ga maandag naar de les en check of ons onderwijs er klaar voor is #interactieNu door @thijsvdb

Twitter, monitoraten, discussiefora op Toledo die niet werken, … het zijn allemaal tools die de voorbije jaren interactie hebben willen creëren in het hoger onderwijs. Blijkbaar werken ze niet. We verschuilen ons te gemakkelijk in de grote groep. Het opsplitsen in kleine groepjes en interactie verplichten is niet mogelijk. Nemen we als (toekomstig) academicus zelf het heft in handen voor een kwalitatiever hoger onderwijs? Of gaan we voor de diplomafabriek waarin we zo snel mogelijk het eindproduct willen maken met zo weinig mogelijk arbeidskosten? Eén ding is zeker, we hebben meer mogelijkheden tot interactie nodig, zo laagdrempelig mogelijk, om er te komen. Dat is de eerste stap. En tot dan, zullen we helaas zelf op maandagochtend een vraag moeten stellen!

Thijs Van den Brande had op vrijdagochtend om 08u00 zijn eerste contactmoment met studenten en hoopt volgende week op wat meer (inter)actie. Bovenstaande gedachten schoten bij hem op gedurende deze sessie en zijn volledig persoonlijk. Bovenal is hij uitermate geïnteresseerd in de vragen op maandagochtend.

React!